Cosplay ≠ medgivande

Vad är Cosplay is not consent?

2013 startade en internationell kampanj med namnet ”Cosplay är inte medgivande” (Eng. “Cosplay is not Consent).

På konvent och andra evenemang får cosplayare ofta utstå sexistiska kommentarer och andra trakasserier bara på grund utav hur de ser ut.

Ibland kan det vara något så harmlöst som att man ser sin favoritkaraktär och vill ge den en kram. Tanken kanske är god, men man borde alltid fråga innan eftersom slutet av dagen är det en vanlig människa som cosplayar. Man borde inte röra vid någons dräkt utan att fråga. Tänk på hur det kan uppfattas också innan du kommenterar någon annans cosplay.

Med våran Likabehandlingsplan, samarbeten och information jobbar vi med att motverka det här problemet. Vi har absolut nolltolerans mot trakasserier och vill att du som råkar ut för det eller ser något hända på våra evenemang ska kontakta oss på direkten. Vi vill absolut inte att någon mår dåligt på våra evenemang, cosplay ska faktiskt vara en glädjande hobby. Vi jobbar aktivt för att minska händelser av de här slaget, och det är bara tillsammans som vi kan motarbeta de här problemen!

Låt alla ha sitt personliga utrymme. Om du vill ta en bild fråga. Var vänlig respektera människors rätt att säga nej till foton. Bara för att en person eller cosplayer är klädd på ett visst sätt ger det inte en anledning till oönskade uppmärksamhet, bilder eller trakasserier.

Svenska Cosplayföreningen samarbetar med Svenska gruppen Cosplay is for EVERYONE som jobbar ideellt med att motverka mobbing, utanförskap och utseendefixering inom konvent världen.

Vi rekommenderar starkt att hålla utkik efter Mizzpig Cosplay föreläsningar om ämnet också.

Det är tråkigt att vi behöver lyfta fram det här problemet, men det existerar och vi ska aldrig sluta att arbeta för att alla ska känna sig trygga i sin cosplay.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *