Cosplay från en cosplayare.

I takt med att konvent blir mer populära, blir cosplay också mer populärt, särskilt på sociala medier. Det finns dussintals nya skräddare och skapare som sitter vid sina maskiner och skapar vandrande konst varje dag.

Med tävlingar som Cosplay-SM och World Cosplay Summit tänjer vi kostymmakare över hela Sverige på hantverkets gränser för att skapa konst.

Många av oss lägger ner stor tid i att upptäcka olika tekniker för att försöka blåsa liv i våra favoritkaraktärer. Det finns inga gränser för vår fantasi. Under pandemi åren har vi haft svårt att skaffa det perfekta tyget eller materialen för att uppnå vårt önskade resultat, så vi har blivit väldigt bra på att lösa problem och skapa nya lösningar för vår community.

Nu när cosplay växer, finns det flera företag som hoppar på cosplay-tåget och skapar material för cosplayers gjorda av cosplayers. Yaya Han, Jacki Craft och Joshua Hart Designs är alla cosplayare på mästernivå som har arbetat med McCall Pattern Company för att skapa sömnads- och dräktmönster för cosplay-gemenskapen. Vi kan till och med hitta skum och cosplay-tyg i våra lokala hantverksbutiker. Många branscher börjar få upp ögonen för cosplay-trenden, men det finns fortfarande så mycket utrymme för tillväxt.

Hitta mönster

Sedan jag började cosplaya för lite över 15 år sedan har jag lärt mig en term som heter ”franken-patterning”: tanken är att du modifierar flera mönster och sätter ihop dem för att få det du behöver. Ofta handlar det om att lägga till ärmar från ett mönster till kroppsdelen på en annan. Att rita ett eget mönster är för många helt främmande, därför vänder vi oss ofta till att köpa mönster.

Växande trender.

Eftersom sociala medier är en så stor aspekt av cosplay numera och att få ditt arbete sticka ut, har Cosplayers utmanats också med att göra texturberikade kostymer som också kan se bra ut på bild. Cosplayers vänder sig till att manipulera tyg med smock och andra tekniker som används inom haute couture-mode. En trend för några år sedan var tamburbroderi för att skapa applikationer och till och med livstycken eller kjolpaneler. Nu finns det några nya tekniker som är på modet i cosplay-communityt.

Just nu börjar fler människor använder broderimaskiner med anpassade mönster, bland annat cosplayaren Random Cosplay skapat dräkter med loggor och andra finare detaljer.

Mycket broderi över skum, vilket är intressant, och specialtillverkning av lappar istället för att bara brodera rakt på tyg, maskinbroderi är verkligen inne just nu.

Anpassat broderiarbete kräver kunskaper i dator- och designprogram samt den kunskap som behövs för maskinbroderi. Och det är en utmaning att bara lära sig hur man får maskinen att sy på tyget man vill använda.

Det är helt fantastiskt att se hur communityn växer och lär sig av varandra. Det är galet hur långt det har kommit de senaste åren. Vi har nått en punkt där kunskapsdelning är normen.

Jag minns när jag började cosplaya, det fanns väldigt lite information om teknik, tyg och material, och handen på hjärtat: de första dräkterna var grova.

Explosionen av sociala medier och sajter som Instructables, YouTube och till och med Twitch har hjälpt cosplayers att skapa innehåll för att dela den kunskap vi har fått.

Under de kommande fem åren föreställer jag mig att vi kommer att se ännu fler produkter inriktade på cosplayers. Jag föreställer mig att det kommer att finnas fler cosplay-specifika evenemang också, utanför bara konvent. Cosplay är inte alls lika nischad som det brukade vara, så jag förutspår att det kommer att finnas mer cosplay-centrerad program, kanske på streamingtjänster eller bara allmänna personliga evenemang. Jag hoppas på den här förutsägelsen. Vi ser redan konvent som Comic con och Dreamhack skapar konvent för cosplayers som innehåller workshops, paneler och flera tävlingar som alla är centrerade kring cosplay.

En sak som jag är säker på är att vi kommer att fortsätta att skapa fantastisk vandrande konst samtidigt som vi lär oss nya tekniker, manipulerar material och, framför allt, har roligt.

Cosplay är inte bara en hobby, det är en stor industri. Är en del av en pågående artikelserie om konventens effekter som turistnäring och kulturen. Till grunden ligger en 2 år lång studie där vi frågade 1000 deltagare i varierande åldrar dom angav ”cosplay” som en del av deras huvudsakliga hobby och om deras vanor kring resande, utgifter och konsumtion.