Cosplay är inte bara en hobby, det är en stor industri.

judeus-samson
Det är en kylig novembermorgon, knappt 9 på morgonen i Kista, men det är redan en kö utanför Kistamässan som sträcker sig en lång bit ner för gatan i riktning mot Kista gallerian
 
Utspritt i folkmassan har du superhjältar, skurkar, utomjordingar, robotar, dinosaurier och tv-spelskaraktärer.

För över 10 år har Kistamässan varit värd åt Stockholm Comic Con (Tidigare hette mässan Gamex innan namnbytet).

Mer än 30.000 besökare passerade huvudingången till den 15 000 m² stora mässan på premiäråret.

Och den växer sig ännu större.

Early bird biljetterna såldes slut direkt när dom släpptes, för mässan som kommer att returnera i 4-6 November 2022, utan några bekräftade gäster eller utställare!

Biljettpriset för early bird låg på 600kr, 100kr lägre än standardpriset på 700kr. Stockholms Comic Con inkomstkälla beståendes främst av biljettförsäljningen och sponsring beräknas öka sina intäckter med över 20 procent i år jämfört med förra året.

Comic con konvent har ökat bland vanliga besökare som normalt inte är särskilt intresserade i nischad populärkultur som sci fi eller tv-spel dom senaste åren. 

Sociala medier och en ny generation av populärkulturentusiaster har förändrat de stereotypa Comic Con från tidigare år och förvandlat evenemanget till en upplevelse istället för bara ett konvent. Människor vill inte missa att besöka nästa konvent och ser till att ha biljetter köpta flera månader i förväg, även om dom inte vet vad mässan kommer att erbjuda i år.

För 2022 är den estimerade biljettförsäljningen förväntad att bli 21 miljoner kronor brutto enbart för Stockholms Comic Con.

Medans företagen som sponsrar dessa evenemang drar nytta av de ökade intäkterna, så gagnar det även värdstäderna. Fastställande av den genomsnittliga ekonomiska effekten av ett konvent på dess värdstad är ungefär åtta gånger biljettförsäljningsintäkterna, vilket tillsammans ger mer än 160 miljoner kronor till dom lokala ekonomier i form av boende och mat.

 

Cosplay är inte bara en hobby, det är en stor industri. är en del av en pågående artikelserie om konventens effekter som turistnäring och kulturen. Till grunden ligger en 2 år lång studie där vi frågade 1000 deltagare i varierande åldrar dom angav ”cosplay” som en del av deras huvudsakliga hobby och om deras vanor kring resande, utgifter och konsumtion.