3 bra punkter att se Cosplay som turistnäring

I över 70 år har Comic Con internationella konventet i San Diego, Kalifornien, varit en karnival av serietidningar, science fiction, film, tv, data spel, event och merchandise. Den har varit den äldsta och längst dragna konvent i USA, denna populärkulturs paradiset attraherar runt 130.000 deltagare till det här 4 dagars eventet, varav många är just cosplayare.

Cosplay på konvent

Den årliga maskeradtävlingen som konventet annordnar lockar till sig närmare 4000 tävlare med en publik på nära 2000 åskådare. New York Comic Con kan skryta med liknande publiksiffror.

World Cosplay Summit, som hålls i Nagoya, Japan, är en internationell cosplayträff med en internationell tävling och cosplayparad. Eventet, som startade 2003, har haft en inkrementell tillväxt år efter år och välkomnar nu deltagare från över 30 länder och regioner för att delta i deras tävling för titeln världsmästare i Cosplay.

Comic Cons, SciFi mässor och cosplayrelaterade evenemang hålls i alla storstäder i Sverige och runtom i världen. Det går inte att förneka, cosplay är en hit! Och är väldigt populärt för människor i alla åldrar.

Demografisk undersökning om den typiska cosplayaren i Sverige.

Åldersspannet på cosplayare varierar kraftigt enligt en undersökning vi gjorde ända fram till Februari 2022 med över 1000 deltagare i enkäten. Hobbyn är speciellt populärt bland äldre barn, tonåringar och yngre vuxna, och även mycket äldre vuxna också som beskriver cosplay som sin huvudsakliga eller en av sina huvudsakliga hobbys.

Medans SciFi mässor och datorspelsmässor lockar till sig något yngre deltagare upp till 25 årsålder så drar större blandade mässor som Comic Con eller Nordsken kan se cosplaydeltagare över 30 års ålder.

Den genomsnittliga cosplayaren identifierar sig som kvinna (76 procent), snittåldern var 23, och en majoritet (71 procent) hade högre utbildningsnivå än gymnasium. Genomsnittlig tid med hobbyn har varit 5.5 år. Ålderspannet på de svarande låg mellan 7 till 70 år. Vid frågan om varför dom cosplayade svarade en majoritet ”för att det är roligt”, ”För att jag gillar karaktären”, ”Det är ett uttryck av min kreativitet/artistiska sida”.

Genomsnittssumman som spenderades på att bygga dräkterna låg på mellan 1000-5000kr med en genomsnittlig utgift på 1060kr för material utöver verktyg som behövdes för att skapa dräkterna. Största motiveringen till att man cosplayar svarade en majoritet ”för att ha kul och vara social”, ”för att tillhöra en grupp människor som delar samma intressen och passion” och ”för att förverkliga karaktären”.

Hur långt har du rest eller vill kunna resa för att gå på konvent eller annat cosplay relaterat?

Avståndet varierande men för att sammanfatta så har många valt att resa inom Europa för att besöka ett populärt konvent med några till och med reser till ovannämnda konvent i USA och i Japan. Inom Sveriges gränser blir svaren: Maxavståndet är 1500km eller 150 mil, vilket motsvarar sträckan mellan Kiruna till Jönköping. Genomsnittsavståndet ligger på runt 700km Ungefär vad du får från Malmö till Gävle. Vi kan då konstantera att just platsen för konventet är mindre avgörande för deltagarna om intresset är tillräckligt stort. Vilket ger en större dragningskraft än ett sportevenemang eller sevärdighet. Mer om resande kommer vi skriva i nästa del där vi skriver om hur Nordsken satte Skellefteå på konventkartan och hur konventet gangar lokala handeln positivt.

Vi har hittills i artikeln gått igenom resandet och hur mycket som spenderas på själva skapande av dräkter och målgruppen för cosplayare. Men vad kan man som värdstad förvänta sig i form av intäkter?

Enkäten som utfördes gav svar på frågan Hur mycket pengar lägger du på konvent? Mat, inträde osv.

Eftersom frågan var öppen så fick vi dela upp svaren i två grupper. Dom som svarade på årsbasis i snitt och de som svarade per konvent. För årsbasis varierade summorna mellan 9000-15000kr med ett snitt på 11.000kr för sitt uppehälle på konventet och att kunna delta.

För de som valde att svara per konvent låg summan på 900-2000kr med ett genomsnitt på 1200kr.

Cosplay är inte bara en hobby, det är en stor industri. Är en del av en pågående artikelserie om konventens effekter som turistnäring och kulturen. Till grunden ligger en 2 år lång studie där vi frågade 1000 deltagare i varierande åldrar dom angav ”cosplay” som en del av deras huvudsakliga hobby och om deras vanor kring resande, utgifter och konsumtion.