Hur du börjar med cosplay EVA Foam

Hur du börjar med cosplay – EVA FOAM

I serien hur du börjar med cosplay gick vi igenom closet cosplay där vi tipsade om hur man kan med enkla medel börja med cosplay genom att ta fram det du hittar i en garderob ellerköper på second hand. Nu kommer vi att titta på EVA FOAM. EVA är ett akronym för Etylen vinyl acetat är en plast med som är flexibel och böjlig som ibland kan ha gummiliknade egenskaper. Oftast hittar man träningsmattor tillverkat i materialet exempelvis dessa som finns på Biltema, det är dessa mattor som dom flesta börjar med att köpa för att bekanta sig med materialet.

bild på träningsmattor
Vänster träningsmattor, höger rustning gjord av dessa.

EVA foam har nu blivit ett så populärt material att det nu finns några dedikerade sajter som säljer foam specifikt för Cosplay. Min favoritsajt är Cosplayshop i Belgien – de säljer stora ark av slätt, tätt högkvalitativt EVA foam i både svart och vitt och en mängd olika tjocklekar. Nu när vi vet vad EVA Foam är och hur man får tag på det, hur går vi tillväga för att börja skapa Cosplay med materialet?

Vi kan börja med en liten övning, eftersom EVA Foam är skumliknande plastmaterial så fungerar den precis som plast och det är om man böjer plast eller värmer upp den så behåller den sin form när den svalnat och sen släpper man taget om det. En annan sak man ska tänka på är att EVA Foam kommer i olika tjocklekar men oftast är materialet tjockare än tyg och papper och det går inte att bara tänka att man tar en pappersmall, lägger det på materialet, ritar av och så är man klar. Det skapar 2 problem och det är att den inte följer kroppens form på grund av tjockleken och densitet som tyg och dels att man måste tänka på tjockleken när man skapar detaljer och rustningar.

EVA foam övning, skapa en boll eller klot.

Vi ska i den här övningen skapa en boll och behöver lära oss hur man skapar mönster av ett tredimensionellt objekt som sen kan ritas ut på papper som vi sen kan använda som mönster på EVA Foam för att återskapa bollen.
För hela övningen kommer du att behöva:

• En boll
• Maskeringstejp
• Papper
• Penna
• Linjal
• EVA Foam
• Kontaktlim
• Sax för att klippa ut mönstret
• Brytbladskniv för att skära i EVA foam.
• Varmluftspistol

En lista på det mesta du behöver inklusive länk att beställa på Amazon hittar du här.

Bilden ovan visar en badboll med mönster i olika färger där dom börjar smalt, går ut i mitten av bollen och blir bredare för att smalna till neråt, det beror på att den böjer sig inåt för att bli rund. Enklast att återskapa det här blir om vi tar en boll, använder oss av maskeringstejpen som vi har och försiktigt täcker bollen med tejp så att det nästan ligger kant i kant och inte överlappar för mycket. När hela bollen är täckt börjar vi med att rita ett streck som går runt hela bollen. Skulle vi nu försöka skära ut tejpen så skulle vi ha två halvor vilket kan göra det svårt att platta ut för att lägga på papper. Bästa vore om vi ritade fler linjer som du kan se på bollen här ovan. För att få lagom många halvor så behöver vi minst 6 bitar. Så vi behöver rita runt ytterligare 2 streck, men dom sista går som ett kryss över mittenlinjen, det är just för att alla delarna ska bli lika stora. Har du svårt att rita så att det blir jämt så kan du göra bollen i 8 bitar och fortsätta rita i mitten eller så finns det färdigt mönster att köpa här.

Det är absolut inget fel att hoppa över steget för hur man gör mönster, det finns massor med färdiga mönster att köpa eller hitta några gratis här.

Innan vi klipper eller skär loss maskeringstejpen så ritar vi horisontella streck på linjerna, vi börjar i mitten och sen gör vi 1 ovanför närmare toppen och sen en nedanför närmare botten. Det är för när vi sätter ihop bitarna sen så ska strecken mötas för att vi ska få till rätt krökning.

Bitarna när dom är utskurna och avritade på papper.

När du tar loss maskeringstejpen börja med att försiktigt rispa försiktigt längst vertikala linjerna för att inte skada bollen under. När du fått loss tejpen så kan du klippa ut delarna och lägga dom platt med klistersidan nedåt så att dom fastnar på pappret. Sen tar du pennan och ritar av. När du är klar markera vart du har gjort horisontella linjerna också på pappret. När du är klar så ska du ha ovala bladbitar som bilden ovan. Klipp ut dessa och lägg dom på EVA foam biten du har. Har du köpt plattorna från Biltema så borde 1 fyrkant räcka. För att bitarna inte ska röra på sig så kan du antingen använda dig av fler småbitar av maskeringstejpen för att fästa eller använda dig av knappnålar. Är du riktig säker på din sak kan du använda brytbladskniven och följa mallen redan nu (Ett tips är att göra ytliga streck i EVA foam och sen använda värmepistol lite grann värmen gör så att strecken sepereras och man ser bättre vart man har skurit), eller så använder du dig av en tuschpenna eller däckpenna (Just för tusch brukar inte synas så bra på det mörka underlaget). Oavsett om du skar ut direkt eller ritade mönstret först så glöm inte bort att rita dom horisontella hjälplinjerna.

Boll gjord av EVA foam

När bitarna är utskurna så applicerar vi kontaktlim på ena sidan av två delar, för att underlätta att limmet fastnar så kan du använda dig av sandpapper, tänk på att det uppstår små svarta dammpartiklar så använd skyddsmask. Kontaktlim ska torka innan man sätter ihop delarna, tiden tar olika lång tid beroende på sort, men det ska vara nästan torrt  eller kännas lika klibbigt som post-it lappar. Börja med att sätta ihop bägge delarna så att två horisontella delar möts, exemelvis i mitten när det känns som att dom fäst sig kan du fortsätta att böja och sätta ihop delarna tills dom tillsammans bildar en apelsinklyfta. Har du svårt att få delarna att kräka sig så kan du använda värmepistol och värma upp delarna, tänk på att dom kan vara varma när du tar i dom! Men använd varma delarna på att böja och holla dom kräkta samtidigt som du håller ihop limmet. Fortsätt nu med nästa bit och gå runt tills du har en boll liknande den som visas ovan.

Nu har du lärt dig grundläggande tekniken i hur man skapar mönster, skär ut och fäster bitar ihop! I senare del kommer du kunna läsa om fler tips om hur du använder dig av olika tekniker och detaljer på EVA Foam.