Hur du börjar med cosplay Pepakura

Tamara Gak unsplash

Hur du börjar med cosplay – Pepakura

I serien hur du börjar med cosplay gick vi igenom EVA FOAM där vi tipsade om hur man börjar med skumplast för att värma och forma det för att skapa rustningsdelar, hjälmar och rekvisita. Nu kommer vi att titta på programmet Pepakura (tyvärr finns det i dagsläget ingen MAC version), vad det är, hur man kan använda det till cosplay.

Vad är då Pepakura?

Det är ett pappershantverk likt origami men man använder ett program som heter Pepakura som är utvecklat av ett japanskt företag för att kunna få fram mönster för papper. Pepakura har blivit en populär metod för att tillverka rustningar och rekvisita till cosplay också.

Grundkonceptet är enkelt: mönstret är utskrivet på tjockt papper eller så lägger man det på kartong, klipper ut, sätter ihop med lim och sen kan man från de skapa ett 3D objekt, nästan som när man använder sig av en 3D skrivare.

masker på väggen
Färdiga masker på väggen

Hur skapar man en cosplay med hjälp av Pepakura?

Först börjar vi med att ladda ner programmet här. Om du bara vill öppna och skriva ut filer, så laddar du ner Pepakura Viewer. Om du vill kunna skala modellerna, skaffa Pepakura Designer. För att spara filer i Pepakura Designer måste du betala 38 USD, men själva nedladdningen är gratis. Om du planerar att göra mycket cosplay med Pepakura-programmet är det ingen dålig idé att köpa licensen. Pepakurafilen vi kommer att använda oss av har vi upplagt på vår sida för cosplaymönster, men här är direktlänken

rabbitmask

Detta är vad du bör se när du öppnar en fil i Pepakura viewer (Designer har en extra rad med verktyg, men ser likadan ut). Den högra sidan visar dig bitarna du ska klippa ut. Med just denna fil fanns det fyra sidor för framsidan av masken och fyra sidor för en baksida.

En del Pepakura-filer har siffror på kanterna och efter att ha klippt ut allt, matchar du siffrorna med varandra på mönstret. Vissa filer (som den här) gör det inte. Tack och lov kan du se vilka kanter som hör ihop genom att hålla muspekaren över bitarna.

För hela övningen kommer du att behöva:

Engångsskyddshandskar
• Hobbykartong (behöver ha en ytvikt på över 200 g, kontorspapper har 90g som ytvikt)
• Kontaktlim
Sax eller hobbykniv: En vass kniv kommer att fungera mycket bättre än en sax om det finns många små detaljerade snitt.

Valfritt:
• Papperslera: Används som ett toppskikt för att fylla i hål och ojämna sektioner.
• Trälim: utspätt med lite vatten för att pappret ska klara av färgen sen

Tips: Att hålla programmet öppet som referens är en bra idé vid montering.

Bitarna när dom är utskurna.

När du har skrivit ut alla sidor på hobbykartong är det dags att klippa ut allt. Jag använde en stållinjal som jag köpte här och en hobbyskalpell från här för att skära ut allt för att se till att allt var så rakt som möjligt. Om du skär tillräckligt långsamt kan du hoppa över att använda en linjal helt.

Denna del är den tråkigaste och mest tidskrävande. Det tar ungefär 10 minuter att klippa ut en enda sida.

När du skär ut bitarna, försök att hålla dem i organiserade högar. Att märka dem är också en bra idé.

När du är klar med att klippa ut alla bitar går du vidare till nästa steg. Det finns streckade och prick-streck-prickade linjer som anger hur man viker sig på linjen (se bilden ovan).  Poängen är att kanterna ska bestämma riktningern hur pappret ska böja sig när bitarna sätts ihop.

Du kommer att vika längs varje linje. Bergveck gör små berg (∧) dalveck viks som ett V. Jag förvek varje bit innan jag började limma. Ta dig tid att rada upp flikarna och kanterna. När allt är uppradat, limma fast det med kontaktlim. ANVÄND INTE TEJP. Det kan låta som en bra idé, men det är det inte. Du vill ha saker så solida som möjligt. Vissa människor säger att trälim fungerar eller limstift, men det är inte lika fast som kontaktlim.

rabbit
Masken färdigmonterad

Om du tänker bära masken i en cosplay så är ett bra tips att stärka baksidan. man kan limma in remsor av det pappret som blev kvar för att bygga upp ett andra lager. Detta är också ett bra tillfälle att täppa till eventuella hål (som den på vänster öra) eller jämna ut eventuella grova fläckar med exempelvis papperslera.

När du väl är nöjd så är det dags att försegla masken. De flesta tutorials använder glasfiberharts. Men för att göra den här guiden billigare så använder vi oss av trälim med vatten. Det finns inget bra recept på hur du ska spä ut trälimmet med vatten, men det du vill är att limmet ska gå att pensla på men inte blöta ner pappret för mycket. Konsistensen som filmjölk är lagom tjocklek. Även om det här är lite tjockare papper så är det fortfarande papper, ett tips är att använda lite lim som möjligt och pensla på flera tunna lager så att pappret hinner torka och inte böjer sig för mycket när det är blött.

När du är klar ska masken vara väldigt styv och glänsande. Två lager på fram- och baksidan borde räcka!

Om du gillar hur modellen ser ut utan några ytterligare modifieringar kan du lämna den som den är. Grattis, du har avslutat ditt första Pepakurabygge!

splicer masks

Om du precis som jag vill komma så likt utseendet från Bioshock som möjligt så är det dags att ta fram färg. Tack vare att vi la lager med trälim så borde nu masken vara relativt tålig mot att bli blöt och du kan använd sprayfärg för att täcka masken i en grundfärg. Jag vill att masken ska se smutsig ut (och lite blodig) så jag använder mig av vit färg som grund.

När det har torkat så använder jag mig av svart akrylfärg, brun och gul. Om du blandar färgerna med vatten penslar över masken och sen torkar med papper snabbt så ger det känsla av smuts. Försök få platta ytor lätt smutsiga och ställen där smuts kan lättare fastna som runt ögonen och kinderna kan göras lite mörkare.

Vissa av maskerna är bara vita, andra har blodstänk med eller utan dekorativa mönster i guld. För blodstänket rekomenderar jag att man lägger färg på en stel borste och sen viftar man mot masken som med en trollstav så borde det komma färgstänk över masken.

I spelen är dekorationsmönstrena tydliga, men realistiskt sett så borde dom inte vara det efter lång tids användning. För att ge effekt av att färgen bleknat bort så kan man använda sig av torrmålningsmetoden, det innebär att man doppar penseln försiktigt i färgen, och det lilla man har torkar man bort genom att måla på papper tills färgen är torr och sen målar man mönstret på masken. Eftersom färgen är torr så fäster det väldigt lite på masken nästan som om det lossnat eller bleknat med tiden.