Japan byter om – Utställning om Japansk populärkultur.

Möt den japanska populärkulturen på Etnografiska. Cosplay sett genom Sveriges cosplayelitens ögon. Vi har beskrivit om vad cosplay i en artikel här. Men kortfattat så kan man säga att Cosplay är en kombination av de engelska orden ”costume” och ”play”, och myntades i Japan 1984. Frasen lades till i Svenska Akademiens ordbok 2015, med definitionen: ”En typ av maskerad där deltagarna klär ut sig som fiktiva karaktärer från tv, film, serietidningar, datorspel och andra medier, ofta från japansk kultur men också från andra kulturer.”

Skapandet av dräkten är särskilt viktig i den svenska cosplayrörelsen. Och därför var det viktigt för oss att Etnografiska museet hade med Cosplay i sin utställning ”Japan byter om”. Förutom utställningen i sig där man kommer att få se dräkter skapade av Svenska cosplayare så håller museet på onsdagskvällar under de kommande åtta veckorna  att vara värd för workshops om tekniker med att skapa dräkter.